Shape up mag: 5 fällor som står ivägen för din träning

Om jag får välja så läser jag ju helst den nya tidningen "Shape Up" som Frida Förlag ger ut. Det är en ny träningstidning som verkligen ger en den där lilla extra boosten till att träna. Den ger dessutom väldigt bra och nödvändiga tips. Jag tänkte därför dela med mig utav en artikel som de skrev i detta nummret. Alltså en variation av ett referat från artikeln "Ät dig i form".
 
 
1. Cheers!
Du skålar för mycket. Detta gör att fettet lagras eftersom att alkohol är en gift och då kämpar kroppen med att få bort giftet först. Inte nog med det, alkohol innehåller (som kanske ni vet) också mycket kalorier och vilka av er blir inte sugna på pizza på vägen hem efter krogen eller dagen efter? Försök att undvika alkohol när du tränar för att få resultat.
 
2. Du sover för lite/för mycket
I Shape Up's tidning tar de upp problemet "att sova för lite" eftersom att man inte orkar röra sig om man inte har energi i kroppen. När man sover så ökar fettförbränningen (ni har väl hört att återhämtning är det bästa för träningen?). Man ökar med andra ord i vikt om man inte sover. Därför vill jag ta med att det inte är bra att sova för mycket heller. Det finns faktiskt inga riktiga studier på att det kan vara farligt att sova för mycket, mer än att folk ofta känner sig slöa efter att ha sovit länge (en studie i usa visade att man har dubbelt så stor chans att dö tidigare om man sover längre än normalt?) 7 - 8 timmars sömn är alltså det ultimata oavsett.
 
3. Du stressar
Visste du att stress saktar ner din förbränning? Vid stress utsöndras kortisol (kortisol= ämne som lagrar fett). Så ta det lugnt istället, en del saker hinner du idag, en del någon anann dag. En sak i taget.
 
4. Du dricker för lite
Vatten, vatten, vatten, hur ofta glömmer man inte det? När kroppen får minsta tecken på att den börjar bli uttorkad så miskar ämnesomsättningen. Forskning visar att bara genom att dricka ett stort glas vatten så ökar du ämnesomsättningen med 30%. Varm vätska sägs vara bättre för kroppen eftersom att kroppen behöver varma upp kall vätska och för det krävs energi. Börja gärna dagen med te!
 
5. Du äter för mycket kolhydrater
Visst är pasta fabulous? Kolhydraterna är det som kroppen gör av med först när du tränar, När kolhydratsdepåerna är tomma så använder kroppen fett som energi och det är fettet vi vill ha bort. Alltså genom att äta för mycket kolhydrater så "når kroppen inte ner till fettet" och använder bara upp kolhydraterna. Välj hellre långsamma, naturliga och näringstäta kolhydrater om du inte vill utesluta dem helt. 
Källa: Shapeup magasin no.5
Bildkälla

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback